Az akció pszichológiája

Avagy miért költünk többet a kis piros tábla láttán?

Gondolom nem csak nekem ismerős a helyzet, mikor bemegyünk boltba egy kevés kávéért, de végül kijövünk két akciós csomag müzlivel, „1+1 ajándék” tusfürdővel és új termoszpohárral, mert „ennyiért hülye lennék otthagyni”. Mi közös ezekben a helyzetekben? A kis piros tábla; a –30%, az Akció, és az 1+1 ajándék. De miért hatnak ránk ennyire a kedvezmények, és miért költünk ilyenkor gyakran többet, nem pedig kevesebbet? Ezt vizsgáljuk a következőkben.

Forrás: westend.hu

Számos kutatás szerint…

Különböző pszichológiai tényezők befolyásolják vásárlási szokásainkat. 

Daniel Kahneman és Amos Tversky Veszteségkerülés-elmélete például azt fogalmazza meg, hogy az emberek ugyanis jobban félnek attól, hogy elveszítenek valamit, mint amennyire egy azonos értékű nyereségnek örülnek.

Forrás: reklamtortenet.hu

Megjelenik továbbá a FOMO egy formája is, emlékszünk erre a kis hangra – “ha most nem veszed meg, akkor lemaradsz és később drágább lesz vagy már NEM LEHET KAPNI” –na igen, ez a FOMO

Egy másik érdekes tényező a kognitív torzítás. A vásárlók gyakran a százalékos kedvezményre fókuszálnak, nem a tényleges megtakarításra. Egy 50 százalékos akció például jobban hangzik, mint 2000 forint kedvezmény, még ha a két érték azonos is. Emellett a „korlátozott ideig tartó” akciók növelik a sürgetettség érzetét, és csökkentik a racionális mérlegelésre fordított időt.

Végül, de nem utolsó sorban a kedvezmények jutalomérzetet váltanak ki az agyban, ugyanis a neuropszichológia szerint vásárlás közben dopamin szabadul fel. Egy akciós ár ezt az élményt felerősíti: úgy érezzük, „okos döntést” hozunk, hiszen spórolunk

Nem véletlen tehát, hogy a nagyobb leárazási időszakok, mint például a Black Friday vagy a nyári kiárusítások idején megugrik a fogyasztás. A kedvezmények nemcsak gazdasági, hanem pszichológiai trükkök is: rövid időre elhitetik velünk, hogy uraljuk a pénzügyeinket, miközben épp az érzelmeink vezérelnek.

Megoldás

Nem a leárazások elkerülése, hanem az, hogy tudatosan vásároljunk. Ha legközelebb meglátunk egy „–50%” feliratot, érdemes megkérdezni magunktól: tényleg szükségem van erre – vagy csak a dopamin dolgozik bennem?

Forrás: tudatosvasarlas.hu

Bevásárlókosár0
Nincs termék a kosaradban!
0