Járjunk utána együtt!
Az utóbbi néhány évben azt tapasztaltam, hogy a hallyu (한류), avagy a koreai hullám egyre népszerűbb itt a nyugati világban. K-pop rajongóként üdvözítőnek tartom, hogy a média az utóbbi pár évben többet foglalkozik Koreával, mint valaha. Egyre több sorozat vagy film jut el szélesebb tömegekhez, mint korábban és egyre több k-pop banda lép fel Európában. De ezeken kívül a hagyományos kultúra és a nyelv iránti egyre nagyobb a figyelem mostanában. De mitől lehet ez? – Ebben az írásban arra keresem a választ, hogy mik az okai annak, hogy egyre népszerű az utóbbi időben minden, ami koreai.
Kulturális export
Na, erről egy komplett kisregényt lehetne írni! Ha visszatekintünk a mából, akkor nem nehéz megállapítani, hogy a Koreai-félsziget sosem volt egységes, és napjainkban sem az. Az egymással vetekedő királyságoktól, a japán megszálláson át, a napjainkban is befagyott koreai háborúig minden van itt, mint “búcsúban”. Így hát nem meglepő, hogy Dél-Korea mindig is ki akart törni kulturálisan a félszigetről. A koreai hullám jelensége, amit most tapasztalunk ez nem volt egyedülálló a történelem folyamán. Jó példa a Kim sisters nevű formáció, amely még jóval a k-pop előtt létezett, és először ez helyezte fel az országot a világ popkulturális térképére. Sorozatok és filmek tekintetében, viszont csak az 1990-es években figyelt fel a világ az ottani jelenségekre. Tehát a kulturális export már korábban is jelen volt, csak ez most nagyobb szinteket és több embert ér el. Úgyhogy kijelenthető, hogy a jelenség nem egyedülálló a maga nemében.
A streaming szolgáltatók térnyerése
Forrás: @netflixkr
Amióta megjelentek a streaming szolgáltatók a mindennapi életünkben, sokkal könnyebben tudunk filmekhez és sorozatokhoz jutni, mint korábban. Kis anyagi ráfordítással könnyen eljuthatunk a Netflix vagy bármilyen szolgáltató által a filmipar olyan szegleteibe is, ahova a hagyományos szolgáltatók által nem. Ha úgy nézzük, a streaming segítségével jutott el szélesebb tömegekhez a Squid game, a Celeb, vagy bármilyen K-drama. 2008-ban, amikor a Duna TV-n először lement a Palota ékköve című sorozat, akkor már látszott itthon is, hogy a helyi kultúrának és történelemnek óriási vonzereje van. Viszont az ottani filmipar leginkább a streamig által tudja a legjobban észre vetetni magát. Az is nagy fegyvertény itt, hogy vannak filmek, amik itt nálunk nézettségben nagyot mennek, viszont Dél-Koreában nem hozza kívánt számokat.
Szépségápolás és divat
Forrás: LightUpK
A helyi kozmetikai ipar 2011 12 körül kezdett betörni a nyugati piacokra. Eleinte a különféle kozmetikumok a külső megjelenésével vetették észre magukat a fiatalok körében. Azóta, ha csak beírja valaki a Google keresőbe, hogy K-beauty, akkor webáruházak garmadájával találkozik. Az időközben kialakult kultusz messze túlmutat a termékek dizájnján. A bőrápolás terén az ottani szépségipar ma már teljesen megkerülhetetlen. Ennek oka az, hogy a termékek nagyon olcsók, viszont a gyártók nagy hangsúlyt fektetnek az innováción túl a marketingkommunikációra is. Ma már bizonyos koreai kozmetikumok könnyen elérhetők a legnépszerűbb drogériákban is. Ha valaki nem online akar bőrápolási kozmetikumokat venni és valami különlegesebbre vágyik, akkor ott vannak a csak koreai kozmetikumokat forgalmazó üzletek, amelyek tiszteletre méltó kínálattal rendelkeznek.
K-pop
Forrás: @realstraykids
Szerintem ezzel a műfajjal látható leginkább szabad szemmel a koreai hullám terjedése. A műfaj 1992 óta létezik és azóta több generációt termelt ki magából, mind az előadók, mind a rajongók oldaláról. A K-pop népszerűségének, -mint sok minden másnak- több oka is lehet. Egyfelől az, hogy olyan témák jönnek elő a zeneszámokban, amikkel a nyugati világ kultúrafogyasztói is jobban tudnak azonosulni, mint korábban. Mára eljutottunk oda, hogy a műfaj, egyre kevésbé másolja a nyugati trendeket. Amíg az első bandáknál nagyon jól kivehető, hogy ki melyik stílust koppintotta, napjainkban a BTS-nél vagy a Twice-nál erről már erről nem beszélhetünk. Az előadók már inkább diktálják a nemzetközi trendeket. Ezeken felül az idolok beleállnak különféle társadalmi kérdésekbe is. Az is észrevehető, hogy a leghíresebb bandák idoljai nagy nemzetközi cégekkel kollaborálnak.
Forrás: @m.by_sana
A bandák óriási fandomokkal rendelkeznek, ahová bárki csatlakozhat, viszont a tagságnak szigorú kritériumai és szabályai is vannak. Sokszor gondolom azt, hogy egy K-pop fandom sokkal uniformizáltabb, mint a Honvédség, vagy sokkal fanatikusabb, mint a Fradi B-közepe. Ennek ellenére ezek a csoportok a nyilvánosságban nem nagyon jelennek meg, vagy ha igen, általában pozitív színben tűnnek fel.
Észak-Korea is próbálkozott
Forrás: IMDB.com
Nagyon furcsán hangzik, de ez a tény igaz! Észak-Korea is jelentősen hozzájárult a hallyu terjedéséhez, még 1994 előtt. Láttunk kísérleteket, hogy Észak-Korea is a saját kulturális portékáival ki akart törni a félszigetről, ám ezek a kísérletek sorra kudarcot vallottak. Az ország az 1960-as évekig a hagyományos koreai táncok és a népi kultúra terjesztésében élen járt, addig, amíg a hatalom politikai okokból bizonyos művészekkel le nem számolt. Filmek területén nem beszélhetünk a nemzetközi téren nagy sikerekről, hiszen ezek az alkotások csöpögnek az észak-koreai propagandától, sőt azok az alkotások is, amelyek még ottani mércével mérve is világi témákat dolgoznak fel. Azért itt is megfigyelhetők nemzetközi díjak, de ez a kivétel nem pedig a szabály. A könnyűzene területén ugyanez a helyzet. Itt egy darab lánybanda létezett 2011-ig, akik csináltak feldolgozások különféle nyugati előadók dalaiból, de itt is csak mérsékelt sikereket láttunk.
Forrás: IMDB.com
Ha tetszett ez a cikk, és még szeretnétek, akkor kövessetek be minket a különböző social felületeken, és ne felejtsétek el megosztani ezt az írást, hogy másokhoz is eljusson!