Interjú a Borstory alapítóival, Sztanev Mátéval és Kiss Tiborral
Hogyan lesz egy kis start upból országos boros rendezvénysorozat és működő webshop? Ma már több egyetemen szerveznek borkóstolókat, saját online platformon mutatják be a borászokat, és boros kedvezményeket kínálnak regisztrált fiataloknak.
A borozás kultúrája nem csak „felnőtteknek” szól
„A Borstory lényege, hogy a fiataloknak mutassuk meg a borozás élményét és értékét” – mesélték a fiúk. A projekt három pillérre épül:
- Borkóstolók – fiatalos, könnyed eseményeken, egyetemi rendezvényeken keresztül,
- A borstory.hu – egy platform, ahol a borászok emberi oldalát is bemutatják interjúk formájában,
- Kedvezményes webshop – regisztrált diákoknak szóló, kifejezetten fiatalos borválogatásokkal.
„Nemcsak azt szeretnénk megmutatni, hogyan készül a bor, hanem azt is, hogy kik állnak mögötte. A borászatban nagyon sok történet van, és mi ezekből írjuk a saját sztorinkat”
Egyetem, vizsga, startup
Egy működő startupot építeni egyetemi tanulmányok mellett? Nem kis kihívás. „Az elején rezgett a léc az aláírásokkal, elég sokat hiányoztam” – nevet Máté. De ahogy haladtak előre, megtalálták az egyensúlyt. Ha egyiküknek vizsgára kellett koncentrálnia, a másik vette át a stafétát – így lett valódi csapatmunka a Borstoryból.

A szőlész-borász mérnöki képzésről röviden
Tibi jelenleg is levelezőn végzi a szőlész-borász mesterképzést. „Az első év az alapozásról szól – matek, kémia, fizika, de marketing és közgazdaságtan is van. Kicsit mindenbe belekóstolunk – szó szerint” – meséli mosolyogva. Emellett családi pincészetükben is dolgozik, ahol már a harmadik generáció viszi a 15 hektáros szőlőgazdaságot.
A valóság nem olyan, mint a Tiktok
„Tele van az internet olyan videókkal, hogy mennyire könnyű webshopot csinálni, meg hogy mennyi pénz van benne. Hát, ez nem így van” – mondja Tibi. Ők is sok koncepciót végigzongoráztak, mire megtalálták a működő modellt. „Komoly munka van mögötte, mindent ki kell számolni, a végén a matek megmutatja, mi működik.”

Klubtagság, kedvezmények, közösség
A Borstoryhoz már több száz egyetemista csatlakozott. A diákigazolvánnyal történő regisztráció után minden tag:
– 10% kedvezményt kap a webshopban,
– exkluzív meghívót kap a rendezvényekre,
– és kuponkódokat kap különböző eseményekhez.
„Mostanra már hét egyetemen tartottunk eseményeket. A legnagyobb kóstolónkon 350-en voltak – reméljük, ez csak a kezdet” – mondja Máté.
Ha újra kezdhetnék?
„Azt tanácsolnám a korábbi önmagamnak, hogy ne féljen belevágni” – mondja Tibi. „Sose lesz tökéletes időpont. De ha most nem kezded el, lehet, hogy később megbánod.”Máté is egyetért: „A fejlődés a legfontosabb – és ez csak akkor jön, ha tényleg belevágsz.”