Ha a Balatonra vagy a főváros felé tartasz az M1–M7 autópályán, lehet, hogy már te is észrevetted a különös szenzoros kapukat Budaörsnél. Ezek nem titkos megfigyelőeszközök, hanem egy ultramodern okosút részei, ami valós időben gyűjt adatokat a közlekedésről – és bizony, mesterséges intelligencia is dolgozik mögötte.
Borítókép: Markus Spiske, Pexels.com
A „Eureka Central System” nevű projekt egy magyar–osztrák együttműködésben valósul meg, ahol a Magyar Közút és a BME kutatói közösen fejlesztik a jövő közlekedését. A rendszer jelenleg 800 méternyi útszakaszt figyel 39 szenzorral – köztük LiDAR-okkal, radarokkal, hő- és normál kamerákkal –, de hamarosan 1,5 kilométerre bővül. Ezek másodpercenként 1,5 gigabájt adatot továbbítanak egy szigetszentmiklósi szuperszámítógépnek, ami feldolgozza és értelmezi az információt.
A cél: egy digitális „ikerpár” létrehozása, amely teljes egészében leképezi az adott útszakaszt. Ezzel nemcsak a balesetek és dugók csökkenthetők, de lehetőség nyílik arra is, hogy a járművek személyre szabott vezetéstámogatást kapjanak. Például előre figyelmeztetést arról, hogy lassíts, mert torlódás jön – de ehhez olyan autó kell, ami képes kommunikálni a rendszerrel.
A BME-s fejlesztők már egy mobilappot is terveznek, ami élő képet mutat a környezetedről – akár olyan járművekről is, amelyeket nem is látsz. Ez a technológia előkészíti a terepet az önvezető járművek számára. Bár jogilag még nincs zöld út az önvezetésnek Magyarországon, a háttértechnológia már itt van. És ki tudja, lehet, hogy holnap épp te fejleszted tovább.