MIÉRT OKÉ AZ MI HASZNÁLATA AZ EGYETEMEKEN? fotó

MIÉRT OKÉ AZ MI HASZNÁLATA AZ EGYETEMEKEN?

Nézzük meg együtt ennek az okait.

Napjainkban, amikor az információs társadalmak korát éljük, szembesülnünk kell azzal, hogy többet változik a világunk egy év alatt, mint azelőtt évtizedeken keresztül. Valamelyik nap szembejött velem, hogy az ELTE GTK a tavaszi félévtől elindít egy tantárgyat, az MI-vel kapcsolatban. Ez a kurzus az MI szoftverek etikus használatát oktatja, amely a későbbiekben előnyt nyújthat a hallgatóknak  a munkaerőpiacon. Néhány nappal később a BME GTK is kiadott egy ajánlást, amelyben leírják, hogy a mesterséges intelligenciát mely módokon alkalmazhatják a hallgatók a szakdolgozataikban. Ezeknek az apropóján összegyűjtöttük azokat az okokat, amik alapján létjogosultsága van a generatív AI szoftvereknek a hallgatók életében.

Könnyebben lehet szakirodalmat lefordítani vele

…Vagy voltaképpen bármit. A lényeg az, hogy az órákra készülés idejét látványosan lerövidítheti a ChatGPT azzal, hogy nem kell a felhasznált szakirodalmat lefordítgatni. Egy dolgozatban az idegen nyelvű szakirodalmak sokat dobnak a tudományos színvonalon, és azoknak is hasznára válhat, akik például az idegen nyelvek ismeretében nem annyira profik. Viszont hiába fordítunk le egy szöveget és építjük be, ha nem hivatkozzuk le azt, az ugyanúgy plágiumnak minősül. Másfelől fogalmazzuk át, amit írt, mert az nem minden esetben illeszkedik a szövegkörnyezetbe.

Segít ötleteket adni

Ha úgy nézzük ez a generatív mesterséges intelligencia szoftverek legnagyobb előnye. Ha elakadtál a kutatásodban, akkor csak írd be, hogy miben kell segítség és máris egy lépéssel beljebb. Kutatási kérdések feltételében, hipotézisek és dolgozatok témáinak a konkretizálásában a ChatGPT és a Bing szoftverei kitűnő választások lehetnek. Azért figyeljünk arra továbbra is, hogy olyan kutatási kérdéseket építsünk be a dolgozatainkba, amik a feltett témában relevánsak és megvalósíthatóak.

Jobban lehet érvényesülni a munkaerőpiacon

Alapvetően ez nem egy új felfogás, hogy bizonyos szoftverek, programok ismerete előnyt jelent egy munka megpályázásánál. Ha profin tudunk használni egy olyan szoftvert, ami megkönnyíti a munkát, akkor könnyebben tudunk a munka világában is érvényesülni. Az, hogy egy egyetem készségeket is ad a diploma mellé, amivel érvényesülni lehet az életben, az is azt igazolja, hogy az iskola tényleg az életre készít fel bennünket. Tegyük azt is hozzá, hogy hiába ismerjük az AI-t, ezen eszköz nélkül is meg kell tudnunk őrizni a kreativitásunkat.

Ha már tiltani nem lehet, legalább ne álljanak az útjába

Az, hogy néhány egyetem ennyire engedékeny lett a mesterséges intelligencia használatával, annak számos oka van. Az alapkoncepció az, hogy az AI az ember kreativitását emeli ki, mintsem a tudása fényét. Az egyetemek szerint nem összeegyeztethető ez azzal, hogy valaki segítségül hívja az MI-t, hogy csökkentse a tanulmányainak a terhét. Itt arról van szó, hogy bizonyos hallgatók a komplett dolgozataikat íratják meg vele. Ez felveti a dilemmát, amit mindenki megkapott anno az iskolában, ha puskázott, hogy nem a tanárt veri át ezzel a tanuló, hanem saját magát. Az egyetemek szerint az MI-vel a hallgatók bár elérnek egy adott tudásszintet, viszont az emögött lévő tartalom meglehetősen hiányos. Másik megközelítés szerint a diplomák értékét jelentősen rontja, hogy a hallgató a hónapokig tartó szellemi munkát néhány másodpercben lerövidíti, viszont nem tudja az általa szerzett papírral megállni a helyét a tudása minősége miatt. Ezek elkerüléséből, ha már nem tudja az egyetem a mesterséges intelligencia terjedését megállítani, legalább transzparens keretek közé szorítja a használatát. Másik ok, hogy nem tudják az intézmények a használatot sehogy sem detektálni és nincsenek meg erre a megfelelő eszközök. Illetve az MI-t felfedő technológiák viszonylag még gyerekcipőben járnak.

Ha tetszett ez a cikk, akkor ne felejtsd el megosztani, hogy eljusson másokhoz, illetve követni az Universum.hu-t a legtöbb social media felületen.

Szólj hozzá!

Bevásárlókosár0
Nincs termék a kosaradban!
0